Dzieła miesiąca

Kwiecień 2011: Balthasar van der Ast "Martwa natura z koszem owoców

Alexander von Minutoli znany jest głównie jako twórca kolekcji rzemiosła artystycznego o imponujących rozmiarach. Warto jednak przypomnieć, że hrabia był także wytrawnym znawcą malarstwa, co potwierdza zgromadzony przezeń zbiór liczący ponad 200 obrazów. Jedną z pereł kolekcji było malowidło pędzla Balthasara van der Ast, które nieodparcie przywodzi na myśl powstałe trzy dekady wcześniej słynne płótno Caravaggia „Kosz z owocami”, ozdobę mediolańskiej Ambrosiany.

Marzec 2011: Peter Paul Rubens "Święta Trójca ze św. Elżbietą, św. Janem Chrzcicielem i gołębicą"

W 1608 roku trzydziestojednoletni Rubens powrócił z Rzymu do rodzinnej Antwerpii. Wpływ sztuki włoskiej był bardzo widoczny dziełach malarza w powstałych w następnych latach. Niedługo po opuszczeniu Wiecznego Miasta artysta namalował płótno przedstawiające św. Trójcę, które przez ponad sto lat było chlubą pałacu Kospothów w Brzezince.

Luty 2011: Mistrz Argonautów "Historia Amora i Psyche"

Dwa obrazy ilustrujące historię Amora i Psyche, stanowiące niegdyś część kolekcji hrabiów von Ingenheim, należą do szczególnego gatunku włoskiej sztuki renesansowej – malarstwa cassonowego.

Styczeń 2011: Giorgio Andreoli, talerz z muzykującym puttem

Ozdobą pałacu w Rysiowicach należącego do hrabiów von Ingenheim było niegdyś majolikowe tondo wykonane przez Giorgio Andreoliego, uznawanego za jednego z najważniejszych wytwórców zdobionych fajansów w renesansowych Włoszech.

Grudzień 2010: Édouard Manet "Portret Pertuiseta - łowcy lwów"

Wielkoformatowy „Portret Pertuiseta – łowcy lwów” powstał w 1881 roku, na dwa lata przed śmiercią malarza. Manet, który przez całe życie zabiegał o uznanie członków jury Salonu, zyskał je dopiero dzięki temu obrazowi, który przyniósł mu długo wyczekiwany medal. Unieśmiertelniony przez Maneta Eugène Pertuiset był bardzo barwną postacią, inspirującą wielu twórców (m. in. Juliusz Verne przywołał go w opowiadaniu „Dziesięć godzin polowania”). W 2008 roku ten poszukiwacz przygód stał się bohaterem powieści Olivera Rolina, w której autor poświęca wiele miejsca przyjaźni portretowanego z artystą.

Listopad 2010: Fra Angelico „Święty Antoni kuszony przez bryłę złota”

Obraz przedstawia scenę z legendy św. Antoniego spisanej przez św. Atanazjusza, a spopularyzowanej przez Jakuba de Voragine w „Złotej Legendzie”. Fra Angelico przedstawił świętego opata w chwili, gdy ten jest kuszony na pustyni przez demona, który przybrał formę bryły złota. Przedstawienie to upowszechniło się we włoskim malarstwie tablicowym i miniaturowym w trzeciej dekadzie XV wieku, początkowo jako jeden z elementów cykli poświęconych świętemu, później również jako samodzielna scena, często umiejscowiona w predelli zawierającej również sceny z życia innych świętych.

Październik 2010: Claude Monet "Śnieg w zachodzącym słońcu"

Namalowane przez Moneta w 1869 roku płótno przedstawia ulicę w Louveciennes pokrytą topniejącymi połaciami śniegu, w których odbija się wieczorne słońce. Pozornie nieatrakcyjny widok małomiasteczkowej drogi pokrytej błotem pod pędzlem malarza zmienił się w wibrującą światłem kompozycję wprawiającą widzów w zachwyt.

Wrzesień 2010: Giovanni Bellini "Portret mężczyzny w czerwieni"

Znajdujący się niegdyś w zbiorach rodziny von Ingenheim portret pędzla Giovanniego Belliniego przedstawia najprawdopodobniej weneckiego patrycjusza Girolama Priuli. W identyfikacji portretowanego, zaproponowanej niedawno przez włoskiego badacza Lorenzo Finocchi Ghersi, pomogło nietypowe nakrycie głowy młodzieńca.

Sierpień 2010: Hendrik Goltzius „Danae oczekująca na Zeusa”

Dużych rozmiarów płótno powstałe w 1603 roku pod pędzlem Goltziusa jest określane mianem jednego z najwspanialszych XVII-wiecznych aktów.

Lipiec 2010: Taddeo Gaddi "Śmierć szlachcica z Celano"

Giorgio Vasari w „Żywocie Giotta” tak wspominał o cyklu malowideł zdobiących szafę zakrystii jednej z florenckich świątyń: „w kościele Św. Krzyża [...] w zakrystii [są wymalowane] sceny z życia Chrystusa i św. Franciszka”. Przyjętą dziś atrybucję tych obrazów Taddeo Gaddiemu zaproponował dopiero w drugiej połowie XIX wieku znany włoski historyk sztuki Giovanni Battista Cavalcaselle.

Czerwiec 2010: Vincent van Gogh "Ogród w Auvers"

Ostatnie dwa miesiące życia Vincent van Gogh spędził w Auvers sur-Oise pod opieką doktora Paula Gacheta uwiecznionego przez malarza na wielu płótnach. Był to bardzo pracowity czas dla artysty, szacuje się, że pod jego pędzlem co dnia powstawało wówczas nowe płótno.

Maj 2010: Edgar Degas „Baletnice”

Kompozycja Degasa przedstawiająca sześć baletnic na scenie powstała najprawdopodobniej na początku ósmej dekady XIX wieku. Około pięćdziesięciu lat później trafiła do zbiorów znanego wrocławskiego kolekcjonera dzieł sztuki Maxa Silberberga.

Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Rządowego Programu – Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Wszelkie informacje sa udostepniane na licencji Creative Commons